Day: 28. december 2014

Tak

Tak er et meget stærkt ord, som bringer så uendeligt meget godt med sig.

Når vi takker, udviser vi taknemmelighed. Taknemmelighed kan vi også bruge på et lidt mere filosofisk og dybere plan, ved at gøre os konkrete tanker om, hvad (og hvem!) vi er taknemmelige for i vores liv. Når vi gør det, udvider vi vores horisont og bevidsthed i samme retning. Og det er bestemt værd at bruge energi på. Især frem for en i tiden herskende tendens til, at fokusere på drama (for at virke spændende?), og verdens elendigheder.

Ofte er det at takke noget som mange automatisk gør, når året er ved at runde af – og for de flestes tilfælde heldigvis også med hjertet. Men hvorfor kun gemme denne magiske følelse af taknemmelighed og kærlighed til årets afslutning? – når du rent faktisk har mulighed for at gøre dette hver eneste dag. Hvis du vælger det.

Jeg er taknemmelig for en dejlig jul, sammen med mine forældre, min søn og min eks. Jeg glæder mig til dagen i dag, hvor vi skal mødes med mere familie, over en traditionsrig julefrokost. Det er samværet der trækker, og ikke så meget maden eller traditionen for mit vedkommende. Jeg takker for min dejlige familie, og mine dejlige venner, som er der for mig. Bekendte og livet i al sin pragt.

Alle liv og hverdage har sine udfordringer. Det har mit også. Men når jeg flytter fokus hen på alt det, som beriger mit liv, gør det mig stærk og modstandsdygtig over for resten.

Glædelig jul og godt nytår!