Til valg med primalhjernen

Valgkampen kører på sidst højeste i Danmark. Nedtællingen er sat i gang, hvor det ultimative politiske kapløb nu er i opløbet. Der er 2 dage tilbage.

Der bliver dystet om placeringerne ved DM i den politiske magtarena, hvor de store partier strides om at indtage podiet, flankeret af en række støttepartier.

Det er højsæson for den politiske kommunikation, som får hugget en hæl og bliver skåret til (framet), så den former den virkelighed som det pågældende parti ønsker, eller så budskaberne passer til det som de ser (vil ske).

 

Følelserne på højkant

Politikerne er pressede. De skal nå ud til mange, og de skal flytte stemmer. De ved godt, at følelser og politik hænger sammen. Både for dem selv og for vælgerne. Desuden er det via “emotionelle triggere”, at der kan vækkes for uopdagede behov (i politik, holdninger); og derfor bliver der smurt tykt på, når der appelleres til vælgernes følelser.

Der bliver med andre ord kommunikeret direkte til primalhjernen, som sidder i frontlappen. Den der styrer følelser som forelskelse og frygt, og som er ret primitiv i sin ageren. Det er dér hvor der (impuls)handles på en “her og nu analyse” i et system der er sat i alarmberedskab. Det er sådan set ét af argumenterne for, at man har 7 dages betænkningstid, når man har noteret sin underskrift på et parti.

Vælgerne er ofte for dovne til at researche og baggrundstjekke for fake news. Der får de politiske partier muligvis mere modspil fremover, eftersom at de yngre generationer vil tjekke det som ren rutine. Det bliver mere tydeligt hvor (u)kritiske eventuelle massemedier vil være, for at fremstille den ene eller den anden politiske agenda. Nogle dagblade agerer deciderede skødehunde i stedet for vagthunde – til skade for deres egen troværdighed (over for den kritiske læser). Den kritiske sans har været noget sovende, men sådan fortsætter det ikke nødvendigvis. Samtidig bliver “sandheden” også mere mudret og uigennemskuelig for den enkelte vælger (borger).

 

Markedsføring og trends i den politiske livscyklus

Politisk kommunikation minder i høj grad om markedsføring, samt branding af enkeltpersoner og partiets kerneværdier. Kerneværdier der for nogle partier har udviklet sig til en specifik symbolpolitik. Skyklapperne er sat godt til rette, og der tages ikke hensyn til et bredere udsyn, samt ekspertvurderinger. Man lytter i stedet til de interne eksperter, der nok har styr på budskaberne, og som har til opgave at føre partiet frem i rampelyset. “15 minutes of fame” som målet der helliger midlet, og hvor star-struckheden blænder for udsyn til virkeligheden. Man finder et par syndebukke, og så er lykken skabt. For en stund. For det ender med et brag (og det er ikke de andres skyld).

– Med mindre man når at udvikle en ny “darling”, som kan påvirke vælgerne følelsesmæssigt(!)

Tidens trendsetter er uden tvivl den grønne bølge. Den har taget flere partier med bukserne nede. De har slet ikke set det komme. Men budskabet fra vælgerne er klart. Den nye politiske agenda i EU (Danmark) skal handle om miljø (og rettigheder).

Venstre vil tydeligvis gerne være Danmarks største parti – og går gerne imod egne støttepartier for det. De har modarbejdet den grønne udvikling i al den tid de har siddet i Regering, men påstår nu at de er grønne og at de vil arbejde for miljø. De borgerlige er for så vidt ikke imod et bedre miljø. De kan bare ikke se hvordan dette skal harmonere med lobbyinteresserne i deres bagland (herunder landbruget). Hvis ikke de vil gå ned med et brag (på sigt), må de sande den virkelighed, som mange af landets vælgere er i stand til. Miljø hænger sammen med innovation, samt hvordan man omstiller de nuværende strukturer. Også selvom mange prøver at pege på forbrugeren og adfærdsregulere deres købshandlinger, spisevaner og forbrug. Det ene udelukker ikke det andet. Det ene tiltag fungerer faktisk slet ikke uden det andet. Så crasher det.

 

Erkendte og latente behov

Politikkerne taler med andre ord ind i det, som der i markedsføringen betegnes som erkendte og latente behov hos modtageren/forbrugeren. Det erkendte behov er hvad forbrugeren (vælgeren) efterspørger. Det latente behov er hvad afsender (politikeren) forsøger at påvirke sin modtager (vælger) til at opdage, få interesse for, og ønske.

DF har overset behovet fra hele landets “miljøtosser” og har, i egen røg og damp, ikke opfanget, at udlændingedebatten ikke længere har ben at gå på (hos det store flertal). Den er til gengæld stukket af ud i ekstremerne, affødt af egne kampråb; og er blevet en kæp i hjulet for de mange danskere som arbejder internationalt, eller har stiftet familie med mennesker fra fjerne lande. Miljøet som latent behov på den politiske agenda, har udviklet sig til et erkendt behov i vælgerskaren. Det er hvad kan kalde for en fiskerlussing af format. Fiskerlussingen har ligeledes tilknytning til, at tolerancen for hvad man kan byde andre mennesker her til lands er overskredet. Opstanden afføder at politikerne spilder alles tid med den (udlændinge) agenda, og at der er behov for et reelt paradigmeskift, hvor medfølelse, medmenneskelighed og ansvar er på agendaen. Et paradigmeskifte skal jo reelt skifte fra en kurs til en anden. En yderligere stramning af udlændingelovgivningen er ikke lig med det. Lussingen har fået samtlige partier til at vågne med et sæt, og de lover nu guld og grønne tiltag over en bred kam.

Venstre er svunget fra højre til venstre under valgkampen, og A (Socialdemokratiet) den anden vej. Begge partiledere taler ud fra en parole om en blokpolitik, hvor det enten vil være den ene eller den anden, som står ved roret. De røde (socialistiske) partier peger på Mette Frederiksen, men indfletter et ultimatum. DF er røget helt ud i skyggen – og dem fedtede A ellers for tidligere på året (forud for EP valget), for at kunne hive et flertal hjem der. Liberal Alliance dykker på popularitetsparameteret (grundet egen ageren), og har valgt taktikken “tavshed er guld” under denne valgkamp (men burde de reelt ikke kunne høste stemmer fra V?). DM i politik uden sikre alliancer er snart ved målstregen. Jeg er ret spændt på at se valgresultat, samt rokering af pladserne efterfølgende.

Reklamer

2 comments

    1. 😆🥰 haha ja, det er rørende tæt på at være relevant. Det får mig til at tænke, at det kunne være interessant at se de forskellige niveauer af adrenalin, dopamin mm, som ruller i blodet i kampens hede.

      Liked by 1 person

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s