Bæredygtighed inderst inde

Nogle gange opdager man først hvor grelt det står til, når der kommer et nyt pust. I dag handler det om noget så intimt som tamponer (og menstruationsbind) – og er så samtidig et bud på tidens trend med at nedbryde nogle tabuer, og italesætte nogle af de “væmmelige” temaer i offentligt rum. Undskyld de herrer (og damer!), hvis I ikke kan tåle mosten. Hvis I giver det en chance, og hænger på liiidt ud endnu, bliver I måske et miligram klogere på denne problematik, der naturligvis har et større perspektiv.

Det er ikke nogen hemmelig videnskab, at vi kvinder (i en vis alder), har menstruation hver måned. Det betyder at vi punger ud hver måned for et nicheprodukt, hvor vi uanset holdninger ikke har haft de store valgmuligheder. Udbuddet er såmen stort nok. Priserne ligger i nogenlunde samme prisleje. Nogle brands er mere kendte end andre. Fælles for tamponerne er, at der siden deres indtræden på markedet for henved 50 år siden, har været tale om produkter der er fremstillet af bleget materiale, der desuden er fyldt med alverdens kemikalier.

IMG_0429Indtil nu – eller rettere i 2015 – har det ikke været muligt at træffe et andet valg, når vi skulle købe vores månedlige ration af et nicheprodukt, som vi på ingen måde kan afvige fra at benytte. Jeg har først opdaget produktet i dag, og det er ikke meget hyldeplads det har fået i den lokale kvickly.

Der er kun det ene produkt på hylderne i dag, som er 100% organisk. Jeg håber sådan at det vil ændre sig.

Jeg håber at trenden vil brede sig til, at det bliver ikke alene et enestående tilbud, men et krav med organiske produkter til noget så sensibelt, intimt og nødvendigt for vores månedlige hygiejne, samt vores kroppes velværd. Uden dog helt at glemme hvilken belastende indvirkning som disse enorme mængder af menstruationsprodukter påfører naturen, globalt og lokalt set. Uagtet, om du ser på produktion eller affald.

Lidt som vi kender det fra toiletpapiret. Det tog lidt tid førend, at der kom skub i genbrugspapiret, og den ikke-blegede version. Sikkert fordi, at blegning og kemikalier sætter forbindelser til noget meget rent og sterilt i vores reptilhjerner. Med tiltaget blev valgmulighederne for den enkelte også en realitet. Holdninger til planeten og egen krop, kunne manifisteres med købet af noget så nødvendigt i hverdagen som toiletpapir. Godt for verdens skove og vores grundvand, må man nok tilføje.

Dette ene produkt skal klare sig i konkurencen mod store brands, der til enhver tid kan presse dem ud af markedet med en priskrig. Er det hvad vi ønsker? For at imødekomme denne risiko, har producenten varieret på en anden parameter – service. Du kan ganske enkelt abonnere på dit forbrug, og få det leveret til din adresse. Det er smart tænkt.

Om der så siden skal vise sig at være en kombination mellem tamponens giftige kemikalier, og risiko for blodforgiftning (TSS), skal jeg ikke gøre mig klog på her. Hvorom alting er, så er jeg meget glad for, at jeg nu endelig har en mulighed for at træffe et organisk valg, når jeg skal forbruge min månedlige ration af menstruationsprodukter. Derved føler jeg, at jeg ikke alene gør noget godt for min krop, men også at jeg tager et ansvar for miljøet. Det håber jeg, at jeg kan blive ved med, så jeg håber at trenden breder sig til at blive mainstream.

Fordi det betyder noget i den sidste ende …

 

Skriv et svar

