Undskyld, vil du gentage?

Jeg har opgivet at se danske film henslægt på sofaen – for det kræver alt for meget energi at afkode hvad der bliver sagt. Den famøse forklaring på jargonen er, at det skal lyde naturligt. Det vil sige, være i tråd med den talekultur, som der er i det danske sprog.

Men jeg kunne godt tænke mig at stille det lidt på en spids. Er den danske sprogkultur gået hen og er blevet en anelse for mumlende og lavmælt? De som taler højt klart og tydeligt, bliver tysset på af deres omgivelser.

Et scenarie der aldrig ville finde sted et godt stykke syd for grænsen, nemlig Sydeuropa. Her taler man gerne højt, og meget gestikulerende. Selv det kedeligste emne, kan blive lidt af et livsstykke at høre på. For man behøver faktisk ikke at sidde og lytte så koncentreret efter, man kan slappe mere af i samtalen, bryde ind med kommentarer med videre, uden at samtalen går i stå. Det er rent faktisk dét, som holder den i gang.

Er det dér, at hunden ligger begravet? Hvis nu jeg taler lavt nok eller mumler, skal de andre spidse så meget ører til det som jeg siger, at jeg er nået 100 km videre, førend at de kan nå at stille spørgsmålstegn til det som jeg siger (eller den monolog, som jeg gerne vil føre)? Er det jante, der igen stikker sin næse i samtalen, eller er det et herligt sammensurium af disse dele? Ok, jeg joker lidt her, og vrøvler, for det er lidt af nogle antagelser. Ikke desto mindre synes jeg, at der måske, trods alt, og alligevel, kunne være noget om snakken.

I selve dialogen, vil begge parter forsøge at holde selvsamme dialog i gang. Man kan også bede om at få gentaget, hvis der var noget som var uklart med videre. Dette bliver straks en anelse mere kompliceret i det øjeblik at dialogen bliver foreviget i en optagelse. Som for eksempel en film, eller et interview der optages med henblik på transkription, og efterfølgende oversættelse til en formidling af den dialog og de meninger som der var. Buttomline er, at hvis alle talte en anelse mere tydeligt, ville det blive mere fornøjeligt over hele linjen. Bøvs .. jeg drømmer lige lidt videre.

Skriv et svar

