Vil du reflektere med mig?

Sprognørder har ind i mellem deres kæpheste. Undskyld jeg korrigerer. Næsten alle sprognørder har deres kæpheste. Her vil jeg gå i brenchen med nogle af mine kæpheste.

Hvem er det dog der har godkendt, at vi skal skrive refleksion og ikke reflektion? Reflektion stammer fra verbet at reflektere, så hvordan ender det med at blive til en refleksion? Det er jo lige til at kreere grammatisk forfald med.

Den samme irritation rammer mig med verbet diskutere og substantivet diskussion. Det er en danglisme som har sneget sig ind i det danske sprog. I tråd med ovenstående, hedder det jo heller ikke, at man diskusserer noget.

Dermed er vi nået til vel nok en af mine største kæpheste. Aktive verber versus passive verber. Mange kan tilsyneladende ikke kende forskel på dem. Givetvis takket være redaktionernes automatiserede korrektur af vores artikler (offline/online). For ikke at tale om din smartphones eller tablets stavekontrol (eller uhæmmede ordspasser, som den med rette burde hedde!). Nogle lærere kender sågar heller ikke forskellen på aktive versus passive verber, og så er vi lige vidt!

Så selvom det kan være svært at forstå at et t kan få en s-lyd, så giver det altså alt andet lige langt mere mening med et t. Verber der ikke er bøjet korrekt, skaber forvirring i sætningen og får mine øjne til at bløde. Men jeg må vel lære at leve med smerten, for det ser ud til at disse fænomener er kommet for at blive. Så jeg tager mine kæpheste, og søger mod solnedgangen. Hasta la vista …

Skriv et svar

