For meget af det gode

Det gamle ordsprog “Alt med måde” er tilsyneladende gået fløjten, eller i hvert fald af mode. Vi vil gerne have lov til at tylle litervis af sodavand ned, så vi drikker light. Man kan snart ikke undgå ligt-versionen af selv tyggegummi og halspastiller (aka Gajoler, Delfoler, Läkeroler mm), selv om man gør et ihærdigt forsøg. Fordi sukkeret er blevet farligt for kroppen og tænderne.

Vi vil gerne have lov til at solbade dagen lang uden konsekvenser. Så vi smører os ind i solcreme med faktor 30/40/50! Til sidst er vi endt op med at blive så solforskrækkede, at vi også smører os ind, bare for at krydse solens stråler i løbet ad dagen.

Sådan kunne jeg blive ved med det ene vidundermiddel efter det andet, som med sin trylleformular kan få alle bekymringer til at forsvinde som dug for solen. Eller kan de?

Jeg indrømmer det straks. I denne sammenhæng, er jeg stærk tilhænger af udsagnet “Alt med måde” og en smule sund fornuft. Lad os prøve sammen at se på det fra den vinkel med de to nævnte eksempler, sodavand (light produkter) og solbadning.

 

Nyd din sodavand

Sodavand. Enhver véd – eller bør vide – at man ikke kan drikke løs af sodavand hver dag, uden at det får konsekvenser for kroppen. Enten i form af ekstra fedtdepoter, eller i værste fald sukkersyge. Sodavanden indeholder uhyggelige mængder sukker pr. flaske. Det kan man godt tillade sig en gang i mellem. Ingen grund til at blive fanatisk. Men hvorfor skulle man så det, når man kan drikke light, som et alternativ til sukker, og man er meget meget glad for sodavand, tænker du måske? Hertil vil jeg svare, at light produkterne slet ikke er så uskyldige endda. For hver flaske kommer der nogle små kunstige molekyler ind i kroppens fordøjelsessystem, som kroppen skal nedbryde; for der er ingen optagelsesværdi i dem. I nogle tilfælde kan kroppen ikke  nedbryde stoffet. Nutrasweet er via dissektion påviseligt lagret som små samlinger i hjernen (personligt kender jeg ikke til andre steder i kroppen, men hvorfor ikke?). En anden “sjov” detalje ved light produkter er, at sødestoffet aktiverer hjernen og kroppens insulinproduktion til at fordøje sukkeret. Da sukkeret aldrig kommer, bliver impulsen ofte, at man indtager større mængder af føden. Mavesækken vænner sig langsomt til den proces, og over tid forøges appetitten. Det er da paradoksalt. Men trods alt ikke mere paradoksalt end, at man er bekendt om denne viden og benytter den, når man producerer dyrefodder. Dyrefodderet indeholder bevidst light-molekyler, med henblik på at fede dyrene hurtigere op; og er her bedre kendt under termen som “fedemiddel” (tid sparet i produktionen, penge sparet). Blot stof til eftertanke. Det skal dog siges, at mange læger, til trods herfor, er meget begejstrede for sødemidler (her kan jeg godt have den mistanke, at det er selve den kemiske proces, som fascinerer dem). Men jeg skal da ikke udelukke, at det kan være et godt alternativ til diabetes patienter. Jeg har bare svært ved at se fornuften i det for sunde og raske kroppe (undskyld udtrykket). Som afslutning på denne strøtanke, vil jeg citere min kære gamle mormor, der om sødemidlet til sin kaffe sagde “fri mig for det skidt, sukker det véd jeg hvad er, men dét her [red. sødetablet] er der ingen der ved hvad er

Supplement til fornuften; fakta. En simpel googlesøgning på:

light, sweetener >> coke light sweetener gav et hit på 440.000 på 0,62 sek: https://www.google.dk/search?q=crystal+light+sweetener+aspartame&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gws_rd=cr&ei=mMHcWPbDJ8aNsgG1pq7gCg#q=coke+light+sweetener&*

light, sweetener  >> crystal light sweetener gav et hit på 51.500 på 0, 37sek: https://www.google.dk/search?q=crystal+light+sweetener+aspartame&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gws_rd=cr&ei=mMHcWPbDJ8aNsgG1pq7gCg

Forholder vi os alene til resultatet af disse to søgninger, vil vi se at mange deler bekymringen for light-versionerne. De mange hit fortæller muligvis også om mulige interessekonflikter. Døm selv. Jeg har taget mit valg. Du vælger selv, men jeg håber at du vil reflektere over dit valg.

 

Solbadning, solcreme og sol

Jeg har været inde på dette emne før, men med en anden indgangsvinkel. Jeg synes at det er paradoksalt, at vi som menigmand indhylder os i solcreme og illusionen om, at man godt kan opholde sig ude i solen en hel dag, uden at det får konsekvenser.

Tag et kig på etiketten af din solcreme. De færreste forstår hvad der er i. Men det er nok ikke helt uskyldige produkter.

Vinterens kampagne, hvor Kræftens bekæmpelse i samarbejde med Trygfonden opfordrede sydeuropæiske lande om hjælp med ordene Help a dane, sætter selv spot på parodien. https://youtu.be/bvT4SVG8fMc

Et spansk ordsprog lyder: “Det bedste ved solen, er skyggen”. Som solhungrende dansker, der ikke ser skyggen fra solen i noget nær 9 måneder om året, lyder det som en hån. Når først man er på pletten hvor solen bager ned dag efter dag i de 14 dage der er sat af til formålet, skal den bare have hele armen – eller barmen eller … Men det er ikke en hån. Det er sund fornuft. Nyd solen i små mængder. Træk i skyggen, og skift mellem sol og skygge. Tag hat på. Så forbrænder du ikke din hud. Spis gerne frugt og tomater, samt masser af olivenolie på din salat (rene ingredienser der styrker pigmenten i din hud – og ja, naturligvis endnu et spansk husråd). Olivenolie er desuden en lise som aftersun til hår og hud (hvis du kan holde lugten ud). Det gælder selvfølgelig også herhjemme, når solen endelig byder op til glæde og dans.

Solen er kilde til livsvigtig energi for din metabolisme og dit immunsystem. Du har sikkert hørt om at solen er en naturlig kilde til D-vitaminer, som vi ikke kan opdrive andre steder (eller som vi i hvert fald ikke med sikkerhed har fundet via andre naturlige kilder). Desværre blokerer din solcreme for lige netop dét. Har du solcreme på, optager du ikke de livsvigtige kilder til sundhed, som din organisme og din krop har brug for.

Hvad så nu, tænker du måske. Mit råd er simpelt. Brug solcreme med omtanke. Overvej dagens behov for at tage creme med solfaktor på. Hvis du véd at du ikke kan undgå at opholde dig i solen mange timer, og uden garanti for skygge at søge til, lyder det fornuftigt at tage det på. Som for eksempel en tur i vandland med familien. Børnene får som hovedregel creme på om eftermiddagen, når de er i institutionen. Mærk efter hvad du mener er fornuftigt i forhold til deres rutiner, og lær i øvrigt dit barn fra en tidlig alder at søge i skyggen. Gå i skyggen, ofte. Før din hud bliver for varm. Med tiden gør du det, helt uden at tænke over det. Det er sund fornuft.

 

Advertisements

2 comments

    1. Selvtak Marina Aagaard 🙂 haha(!) 😀 Det udtryk er jeg også tilhænger af. I en yngre udgave af mig, yndede jeg at sige at “Regler er til for at brydes” (vel at mærke inden for lovformelige rammer). Men jeg er holdt op med at bruge det, sikkert på grund af risiko for misforståelser med parantesens kommentar 🙂 God weekend. Nyd den i fulde drag!

      Like

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s