Værd at vide om solen

Vidste du at solens UV stråler er nødvendige for din krops virke, og at den styrker din metabolisme? Det ved de færreste. Men budskabet burde være mere udbredt, efter min mening.

Mange ved slet ikke hvad metabolisme er, og nogle kender overfladisk til det. Selv ligger jeg midt imellem, men jeg har viden nok til at kunne udtale mig om sol, ultraviolette stråler og metabolisme. Hang on, det er spændende viden, som vi alle burde underrettes om. For desværre bliver vi i kampens hede, og frygtkampagner ledt hen i skyggen og er ikke til fulde oplyst om solens gavnlige virkninger for vores krop.

 

Solen er din ven 

Opholder du dig i solen med måde, er den din ven. Du kan endda tåle et par solskoldninger, men ved korrekt brug mærker du hvor din grænse går, og trækker dig efterhånden før det kommer så vidt. Inden da, er mådehold via nogle enkelte retningslinjer en god navigator at pejle efter.

Det er blevet udtalt fra flere kilder at solen giver os D vitamin, og at det derfor er gavnligt for os at opholde os i solen. Ja, det er korrekt, det er gavnligt for os at opholde os i solen i ansvarlige mængder – max 1 time ad gangen, og så søge skygge. Skal du opholde dig ude i længere tid, skal vekselvirkninger mellem sol og skygge intensiveres, og være med kortere intervaller. Står du i en situation, hvor du ikke kan finde skygge, må du tage hjælpemidler som solcreme i brug, men først da. Hvorfor nu det, tænker du, skal jeg ikke altid have solcreme på?

Det er sådan at solcremen ved at blokere for de “skrækkelige” UV stråler også blokerer for optagelsen af D vitamin, som ellers skulle optages via solens stråler. De ultraviolette stråler er direkte sundhedsfremmende for din metabolisme, og styrker immunforsvar, knoglestruktur, forbrænding og optagelse af de vitaminer og mineraler, som du ellers indtager via din føde.

imageSolcremer indeholder ligeledes diverse kemiske stoffer, som din organisme ikke har behov for. Det tænker man måske ikke lige over, når man alle steder fra bliver bombarderet med, at solcreme er et must. Selv har jeg fravalgt det som et slavisk middel i hverdagen. Jeg benytter ovenstående sunde fornuft i min tilgang til solen, og har en solblokker i tasken (faktor 30 – en højere faktor er sikkert udemærket). Førhen brugte jeg altid solcreme med en mildere faktor, og smurte mig troligt ind hver eneste dag, sommeren over. Den mildere faktor var for, at jeg trods alt også gerne ville have at noget sol slap igennem filteret – en temmelig uberegnelig metode.  Lige indtil, at jeg stødte på denne viden, tænkte efter og mærkede efter inderst inde hvad der virkede mest rigtigt og fornuftigt for mig. Jeg har erfaret, at jeg ikke bliver mere solskoldet af den grund. Faktisk mindre. Min søn får heller ikke creme på hjemmefra – men jeg har det til gengæld ok med, at han nogle gange får et lag på i institutionen om eftermiddagen, fordi han er så mange timer ude i solen, og nok ikke selv tænker over at komme i skyggen. Med alderen skal han nok lære det. Hans far er glad for, at jeg har taget denne beslutning, for den harmonerer med alt hvad han tror på. Jeg skal ikke påvirke dig til at gøre hverken det ene eller det andet. Men jeg føler et ansvar for at dele min viden, og mine erfaringer med dig. Det er op  til dig at træffe en beslutning, og tage ansvar for din egen krop. Så langt rækker mit ansvar ikke. Jeg synes til gengæld at det er forkert, at der ikke er mere åbenhed omkring denne viden, så folk i al almindelighed kan træffe det valg, som føles rigtigt for dem, ud fra nogle fornuftige betragtninger og til-og-fravalg og ikke blot ud fra en frygt paradigme baseret på nogle intensive og flotte kampagner, som nok har til hensigt at gavne folk, men som oftest giver et urealistisk forhold til solen, og hvor længe man kan opholde sig under dens stråler ad gangen. Selv vores fauna kan visne og dø, hvis solmængden bliver for intens, og fugt i form af vand udebliver. Men der vil næppe være nogle, som kan se det fornuftige i at give planterne en solblokker på, fordi det så ville forstyrre fotosyntesen, der sørger for at give planten liv og vækst. På det punkt er vi ikke så forskellige fra planterne.

Solen er altså ikke din fjende men din ven, hvis du forstår at besøge den med omtanke. Et gammelkendt spansk ordsprog lyder: Det bedste ved solen er skyggen – og det med henvisning til vekselvirkninger mellem at opholde sig i sol og skygge. Personligt har jeg ikke i Syden nogensinde oplevet, at man opholdt sig så meget i solen, som der er kutyme for på disse nordiske breddegradder. Så alt med måde, som et dansk ordsprog lyder 🙂

 

Læs mere om metabolisme og solens sammenspil: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8425513

Skriv et svar

