Social media mania

Man ser i stigende grad, at mange – især kendte – føler et voksende behov for at bringe deres budskab om, at de har “meldt sig ud” af de sociale medier (som oftest facebook). Oftest på en måde, hvor de har behov for at udstråle dem selv som “vindere” og alle andre som tabere, fordi man ikke er nået frem til samme kendsgerning som dem.

De sociale medier får i den sammenhæng skyld for, at disse personer har følt stress, misundelse og ubehag over deres egne og “vennernes” opdateringer. Men jeg synes blot, at deres tilgang til mediet udviser et misbrug, frem for et normalt forbrug med begge ben solidt plantet på jorden.

Risici for at falde ud i et såkaldt “socialt media misbrug” eksisterer ganske vidst – ligesom det gør med alle andre forbrugs goder. En “shopaholic” vil næppe stoppe helt med at shoppe – men vil givetvis have brug for hjælp til, at håndtere det. Det samme må gælde for misbruget af de sociale medier. Grænsen vil altid være individuel.

De sociale medier er bruger styrede. Det betyder også, at det er brugerne som bestemmer tempo, indhold og rammer. Hver enkelt forbruger må gøre op med sit eget behov, og agere derudfra.

Set ud fra mit perspektiv, og min personlige tilgang til mediet, føler jeg overhovedet ingen trang til at konkurrere på spændende indhold. Jeg deler hvad jeg har lyst til at dele. Hverken mere eller mindre. Jeg følger mine venners aktiviteter i store træk. Absolut ikke slavisk, hvor jeg føler mig nødsaget til at forholde mig til alle opslag (det kan man slet ikke i praksis). Ofte heller ikke på daglig basis. Jeg synes derimod at mediet er genialt til at bevare relationer, og til at man kan være lidt ajour, dele gags og aktuelle begivenheder, der også kan underbygge de personlige relationer. Noget andet som jeg synes er rigtig fedt i denne negativt-hypede-nyhedsverden er, at man som oftest møder på positive opdateringer. Og det er da værd, at bruge lidt energi på.

6 comments

  1. Jeg snakker altid som jeg har forstand til “hehehe” da jeg ikke har og aldrig har haft en FB-profil ikke engang en prøveprofil eller en “dvalende” profil – så udtaler jeg mig meeget sjældent om FB – jeg har gennem tiderne blevet ‘halet’ ind i diskussioner med FB-brugere når jeg på deres forespørgsel har erkendt at netop denne “bog” mqangler i min reol – jeg har faktisk tit fået at vide at jeg var udenfor – har så aldrig rigtig opdaget hvad det var som jeg var udenfor… 🙂

    jeg har gennem tiden prøvet (i hverken for eller imod indstilling) at finde frem til hvad udbyttet var ved at tale med nogle der var FB-brugere (har blandt andet en søster der bruger flere timer hver dag og en svoger der taler om han bruger i snit 3-4 timer dagligt – det har hele tiden overbevist mig om at FB ikke kan tilføre mig noget som jeg ikke har andre steder i det omfang jeg ønsker det – men det får mig ikke til at omtale denne platformmulighed negativt.

    Når man som udenforstående støder på FB så er der nogle elementer der i hvert fald på mig virker negativt – det er disse “gadens parlament domstole” der fra tid til anden dukker op – hvor en stemning piskes op lynhurtigt uden omtanke for dem der bliver ramt – sad lige talte sager op gennem de senere år, hvor domstolen havde været i aktion inden for de sidste par år og hvor dem der (for) hurtigt blev hængt ud med både navn mm – hvor politiets efterforskning vidste at de var uskyldige – vi tale voldtægter, mord og sager på det niveau – stoppede da jeg havde nået 10 – efter min mening alt for meget, fordi flere af sagerne har været fuldt af trusler både verbalt og fyssisk – det mest groteske var en mordsag i Herning hvor vedkommende blev jagtet.

    Men som det siges at ved en problematisk hund så er problemet for enden af hundesnoren modsat hunden – så er problemet her også på ydersiden af tasterne hos dem der taster.

    Har i mange år arbejdet med HR og ved at rekrutteringsfirmaerne er glade for FB.- det giver dem tit ubetaleige oplysninger om ansøgere som ansøgerne ikke har gennemtænkt at de har givet frit – jeg er også sikker på at FB-profiler har givet flere fravalg end tilvalg i jobansøgningsprocessen.

    Communication do connecting people – også FB… 😀

    Liked by 1 person

    1. Tak for dine kommentarer og reflektioner, ledrakenoir. Din – omend lille – statistik taler sit tydelige sprog!!

      Du nævner et andet misbrug, som i mine øjne er et meget alvorligt misbrug af de sociale medier, nemlig “gabestokken”. Mig bekendt er det strafbart at indgive falske anklager, men det er åbenbart “ok” at lave smædekampagner og hænge folk ud for forbrydelser, som de ikke har begået. Det er og bliver mig en gåde. Jeg håber at retsvæsnet i DK/interpol m.m. vågner op, og får sat en stopper for det hul i lovgivningen, som medfører en masse uetisk uskik. Nej, jeg synes ikke, at det er i alles interesse at “få at vide” at hen har begået denne og hint forbrydelse – det aner man intet om, når man sender det videre. Det er at gå med sladder, og det har jeg aldrig ville bidrage til. Set fra den vinkel, er fb ikke andet en et landsbysamfund. Så der er rigelig med grund til, at træde varsomt.
      Du nævner fx også HR afdelingers misbrug af fb, ved at snage i folks privatliv, og deres profiler. Det er et kendt/udbredt problem, og det medfører også en meget udbredt trang til at “brande” (markedsføre) sig selv i mediet. Jeg har selv gjort det. Men er stoppet. Jeg ser en fare for, at nemt kan ryge ind i de kvaler som “celebrity-folket” ryger ind i, nemlig at man mister fodfæstet og kontakten med sit selv, fordi man konstant forsøger at fremstå på en bestemt facon. Måske er jeg en anelse over-analyserende, lige på dette punkt. Men jeg synes, at det er tankevækkende, og et skridt ud på skråplanet.
      Om ulemperne overskygger fordelene, må være op til den enkelte at vurdere. Jeg tror ikke at de sociale medier forsvinder, sådan som det har været spået i flere omgange, men jeg håber på et “common wake-up call” der får alle til at håndtere mediet mere modent, og ikke så barnligt som det er tilfældet nu. Det er et meget magtfuldt medie. Nok endnu mere end den skrevne presse. Derfor er vi nødt til at beskæftige os med etik og moral, når vi bruger det – måske som et led i skole undervisningen?
      Endnu engang, mange tak for dine kommentarer og reflektioner. Du fik sat gang i flere reflektioner hos mig.
      Hav en dejlig dag!! 🙂

      Liked by 1 person

    2. hush, mit lange svar til din kommentar forsvandt i det blå, men jeg forsøge at besinde mig, og skrive det samme igen (svært).

      Først og fremmest mange mange tak for dine kommentarer og dine reflektioner, ledrakenoir. Din – omend lille – statistik taler sit tydelige sprog! (tak for den i øvrigt)

      Du berører nogle meget vigtige/relevante emner, hvor jeg bestemt mener, at der også er tale om et misbrug nemlig “gabestokken” og “snag i privatlivet” …

      Mig bekendt er det strafbart, at indgive en falsk anklage af et andet menneske for en forbrydelse, som denne ikke har begået. Det gælder enkelt personer, såvel som pressen. Men når det kommer til, at hænge en person ud i medierne – her med henvisning til de sociale medier – så er der åbenbart et lille smut hul i lovgivningen. Jeg håber at dansk retsvæsen, interpol, EU m.fl. vågner op, og tilretter loven, for at stramme op her. Så man ikke uforvarende kommer til at smadre en andens liv, men også skal stå til ansvar for sine handlinger på de sociale medier.

      Du nævner en anden problematik, nemlig at HR afdelinger/firmaer, føler sig berettiget til at snage i fb profiler, og ofte fravælger kandidaten af samme årsag. Mange ytrer politiske holdninger på fb, fordi det giver stof til interessante debatter. Hvis man har mange af dem på sin fb profil, kan det godt se ud som om, man er en omvandrende kværulant. Men sådan behøver virkeligheden jo slet ikke at være. Her har personen blot fundet et sted, hvor hen kan komme i kontakt med flere andre, som gerne vil deltage i debatten (blot for at nævne et eksempel). Derfor tror jeg, at HR virksomhederne også sig selv i foden, ved at fravælge kandidater på den baggrund. Mange er ekstremt bevidste om, at virksomhederne kigger på deres profiler. Derfor kan der nemt opstå en slags “personlig branding”, hvor man forsøger at vise sig selv fra en bestemt side. Det er lige så ensporet og kunstigt, og danner bestemt heller ikke et billede personen som helhed. Samtidig kan jeg godt være bange for, at denne bevidste “selviscenesættelse” kan have følgevirkninger, der tangerer til de personlige kriser som “celebrity-skaren” gennemlever, hvor de mister fodfæstet, og kontakten til deres selv (men her overreager jeg måske?).

      Set ud fra disse to problematikker, kan fb godt gå hen og ligne et gadekær. Men en meget magtfuldt og verdensomspændende et af slagsen. Derfor kræver det både omtanke, etik og moral at gebærde sig der. I sig selv en god anledning til, at indføre etik og moral på skole skemaet (og i TV, for at ramme den voksne målgruppe), for brugen af de sociale medier, og hvordan vi som mennesker behandler hinanden bedst.

      Endnu en gang mange tak for dine gode kommentarer – du har givet mig stof til mere reflektion 🙂

      Liked by 1 person

  2. Et forfriskende indlæg. Ved at have en positiv, åben og respektfuld tilgang og et moderat forbrug (ud fra egne normer) kan de sociale medier være en værdifuld kanal til fx at opretholde kontakt med gamle venner og kollegaer som man ellers ville tabe kontakten til.

    Liked by 1 person

Skriv et svar

