Hyldest til Rifbjerg

Klaus Rifbjerg er død. Æret være hans minde.

Rifbjerg står for mig, som en stor tænker og forfatter, som jeg beundrer. Jeg deler på mange måder hans observationer, og jeg synes, at han med sin skarpsindighed, var i stand til at sætte ord på mangt og meget omkring “det danske samfund”. Han var også modig, og tillod sig at sætte spørgsmålstegn, som ikke mange andre har formået i nyere tid.

Det viser sig, at vi deler mange erfaringer, og geografiske væresteder. Og det påvirker jo vores filtre til at observere nogle af de samme ting. Rifbjerg følte en stærk kærlighed til Kandestederne og Spanien, og havde hjemme på Amager. Kandestederne var en fast bestanddel af hans barndom, Spanien rejste han meget til som voksen – og han boede der også i perioder. Det kunne have været en beskrivelse af de geografiske “spots” i mit liv.

Jeg vil lade mig inspirere af hans afgang, ved at læse og genlæse flere af hans værker og artikler. Det vil nok give genklang herinde. Så er I advaret 🙂

Skriv et svar

