Jeg glæder mig i denne tid

Julen er glædens og forventningens tid. Julemanden kommer snigende om natten med adventsgaver, og så er kalenderen propfyldt med spændende LEGO. Juleaften er der gaver

Min dreng på 4 år, er ved at kamme helt over, over alle de ting, som han ønsker sig til jul i år. Moderen derimod, er helt rolig. For jeg føler ikke, at jeg skal kunne leve op til et eller andet voldsomt gave ræs. Desuden er faderen stik imod for mange gaver, så det kompromis, kan jeg til dels godt efterleve. Til dels, for lidt gaver skal han have. Også fra mor. De største – og fleste – gaver kommer alligevel nok fra mormor og morfar, som trods alt heller ikke kammer fuldstændig over. Så det er helt fint med mig.

Hjerternes tid

Da jeg var barn, elskede jeg alle traditionerne omkring julen. Min mor pyntede op til den helt store guldmedalje, og lavede et særligt julelandskab på køkkenvinduet med tape, snespray, og et væld af nisser. Julekagedåserne kom frem fra deres skjul, og der var pebernødder i lange baner. Om søndagen var der juleklip, æbleskiver og mere hygge. Det har sikkert ikke været hver evig eneste søndag – men jeg husker det som noget fast i programmet. Og jo, selvfølgelig havde jeg også nogle brændende ønsker til jul – men jeg husker det ikke, som det helt store gave orgie. I min familie gik vi ikke i kirke, men julen har altid været en særlig højtid for mig, hvor jeg følte en særlig hjertevarme og glæde alle vegne.

Det glade vanvid

Et eller andet sted synes jeg, at der er noget der er gået helt galt, når vi overdænger vores børn med gaver juleaften. Bevares, det er jo i en god mening. Men er det nu også så godt? Husker vi også at sprede budskabet om julen, og hvorfor vi fejrer den? Fratager vi i virkeligheden vores børns ret til, at forstå glæden ved begrænsningen? At der i selve opsparingen også ligger nogle skjulte skatte gemt? Overflod og overforbrug medfører jo ikke lykke. En glædesrus for en stund? Ja, måske. Men for mange ting i hjemmet, kan rent faktisk tynge vores sind. Men det er der ikke mange som der er bevidste omkring.

2 comments

  1. Ja enig i vendingen “det glade vanvid” – nogen gange gælder det netop at holde begge ben på jorden – mon ikke gaver er bedst såfremt de er valgt med omhu og med tanke for kvalitet fremfor kvantitet – det mindst fornuftige er måske at overlade til forretningernes markedsføring at være retningsvisende for hvad der skal under træet (eller ned i kælderen)… 😀

    Rigtig god for(h)jul… 😉

    Like

    1. Tak i lige måde, også glædelig jul til dig! 🙂

      Jeg holder også på kvalitet, frem for kvantitet (og det kan efterhånden være en svær opgave, bl.a. med syn for markedsføring og andre salgs gimicks såsom begrænset holdbarhed).

      Liked by 1 person

Skriv et svar

