Gir du et kram?

Her til morgen erfarede jeg i GO´morgen Danmark (TV2), at mange danskere – op i mod 61% – føler ubehag ved at kramme.

Jeg må ærligt indrømme, at det kommer som noget af en overraskelse for mig. Måske fordi jeg er den første “kramme generation” – eller rettere, er den generation som mere eller mindre indførte og stadfæstede at kramme i slutningen af 80´erne.

Jeg lærte nemlig også dengang, at et godt fast håndtryk, er en god hilsen. Det virker bare meget formelt for mig, og slet ikke som noget jeg ville bruge til familie og venner, og folk som jeg kender godt eller føler god kemi med. Til gengæld bruger jeg håndtrykket i arbejdssammenhæng, og er i den forbindelse glad for, at jeg er én af dem, som ved hvordan man giver et godt fast håndtryk.

Der er sågar oprettet en forening, der hedder “Dansk Håndtryksforening“. Efter eget udsagn, har de ikke noget imod kram, men henviser alligevel til hvordan man hilser korrekt på hinanden, og herunder hvornår man bruger håndtryk (og hvilket håndtryk der er bedst). Hvis du gerne vil lære om hvordan og hvornår man bedst bruger håndtryk i Danmark, så læs med på Dansk Håndtryksforenings webside.

Det giver stof til eftertanke, men det kan også gå hen og gøre det endnu mere akavet for alle. Det minder lidt om dengang jeg skulle lære det med at lave kindkys i Spanien. Hvornår, til hvem, hvor mange osv. For spanierne er der dog ingen tvivl, og efter et stykke tid, lærer man det – og om ikke andet, så beder spanierne om det, når de siger ‘giv mig et kys’ (underforstået kindkys).

Forskellen imellem dansk og spansk kultur er så, at man i den spanske kultur er meget mere verbal og bedre til at bede om tingene, sige til og fra. I Danmark skal man fx. på det nærmeste være tankelæser, og nå til det punkt hvor man mærker irritationen fra en person der gerne vil forbi en – for det vil man hellere end at bede om at komme forbi (på en høflig måde, forstået).

De færreste danskere er vel bekendt med regler og/eller normerne for brug af korrekt hilsen, og så er vi alle pludselig på herrens mark 🙂 Men måske er der lagt i kakkelovnen til et nyt fokus på emnet via dagens TV indslag? Det synes jeg da er lidt interessant.

Skriv et svar

