Må jeg få noget ro?

h-vaern

Ifølge en artikel i dagens Berlingske Tidende, benytter stadigt flere danske skoler høreværn i forbindelse med deres undervisning.

Fordommene ligger lige for -og det var også min første reaktion. Som var lidt a la: “hvad er nu det, er støjniveauet i klasserne blevet så højt, at det nu skulle være nødvendigt?”. Andre udeforstående for folkeskolen, har i artiklen reageret ligesom jeg gjorde -og flere vil sikkert stemme i.

Nu bliver man, som bekendt, ofte ikke meget klogere ved kun at forholde sig til overskrifterne. Så jeg læste videre, og kom lidt dybere ned i stoffet. Som bestemt er stof til eftertanke.

På skolerne -som benytter sig af de omtalte høreværn- udtaler lærerne, at det er en stor success, og de henviser endvidere til, at forældrene også er meget tilfredse.

Vi får beskrevet nogle hverdagssituationer, som begrunder brugen af høreværn i forbindelse med klasse undervisningen.

Det viser sig -selvfølgelig- at eleverne også godt kan sidde stille og koncentrere sig, når de bliver bedt om det. Argumentet for brug af høreværn, er til de elever, som er særligt sensible overfor støj, og som bliver forstyrret af “almindelig larm”, som når man rykker på en stol o.s.v. Sådan er der jo faktisk rigtig mange mennesker som har det -og de har det hårdt i vores klasselokaler og åbne kontor landskaber. Hvis man har det sådan, bliver man decideret stresset af at “blive forstyrret” fordi man ikke kan abstrahere fra det (uden hjælp/hjælpemidler).

Vi der kender til, at arbejde i åbne kontor landskaber, ved også godt, at nogle opgaver kræver lidt ekstra afskærmning fra omgivelserne. Jeg har arbejdet i kontor landskaber, hvor det var helt legitimt at tage hovedtelefoner på, for at plugge stikket i pc´en, og fordybe sig i sit arbejde. Det er samtidig en stiltiende måde at signallere til omgivelserne, at man gerne vil have arbejdsro. Hvorfor ikke lære det allerede fra barnsben af?

Vi kan sagtens se det fornuftige i, at bruge briller, høreapparater og andre hjælpemidler, som skærper vores sanser, såfremt de er defekte. Hvis vi skal rumme alle mennesker, må vi også vænne os til, at der findes mennesker i den modsatte boldgade, som har hyber sensible sanser, og som bogstaveligt talt bliver bombarderet dybt inde i deres sind, hvis ikke de får hjælp til at afskærme lidt.

PS! Et andet sted i artiklen henvises der til en undersøgelse, hvor børnene udtaler, at de generelt oplever, at de har meget støj i deres hverdag i skolen. Et konstant støjniveau over 120dB er decideret skadende for hørelsen. Det er naturligvis ikke acceptabelt. Hvis nogle skoler oplever, at de generelt er meget støj plagede, skal der naturligvis også sættes ind overfor det -men det er vigtigt at holde æbler og pærer adskilte i denne debat, for ellers går der vigtige emner tabt på gulvet.

Du kan læse artiklen her

3 comments

  1. Tak Kathrine! 🙂 Jeg er meget glad for, at du kunne lide mit indlæg -især med tanke for, hvilke erfaringer du har inde på livet (jeg har været inde at kigge på din blog -spændende!). Du er velkommen til at følge mig, og sprede artiklen, hvis du synes. Hav en god dag! 🙂

    Like

  2. Spændende. Jeg er netop selv blevet klar over at jeg er et af disse hyler sensitive mennesker. Og ligeså mine børn. De bliver overstimulerede og dermed stressede af blot at være i børnehave. Så det med høreværn har vi også herhjemme og jeg bruger faktisk indimellem ørepropper for at lukke af. Og ja, det er sikkert svært at forstå for andre, hvis man ikke selv fornemmer hvor utilpas man faktisk kan blive ved ikke at sværme sanserne.

    Like

    1. Tak Pernillenb, for at dele dine erfaringer med os.

      Jeg er sikker på, at de høreværn er en god idé. Jeg kan se, at de bliver brugt med måde og “fintføling” i juniors børnehave.

      Like

Skriv et svar

