Orkanens øje -hva´ffor en vindstyrke ??m/s

Hvorfor får vi meldinger om m/s, når vi bliver advaret om vindstyrken her i Danmark? Det giver mig overhovedet ingen associationer at forholde mig til. Hvad bevæger sig med meter i sekundet, og hvad er langsomt, hurtigt og rasende voldsomt? En træt snegl/normal snegl/eller en snegl på speed???!!!

I Spanien får man eksempelvis meldinger om vindstød med 120km/t. Se dét kan jeg forholde mig til! Jeg ser for mig hvordan en bil knalder ind i en genstand med 120km/t, og ved så at det er vanvittigt voldsomt, og noget som jeg ikke har lyst til at bevæge mig rundt i, hverken til fods, i bil eller til vands.

Er det mon derfor at vi ikke rigtig tager meldingerne alvorligt, så vi i aften nyhederne kan høre om flere personer der er kvæstede -og sågar dræbt- p.g.a. flyvende tagsten?!

Billederne nedenfor fortæller lidt om stormens styrke -men jeg kan stadig ikke forholde mig til tal som 34m/s eller 56 m/s.

Voldsomme stormskader på en Citroën C1

Målet på Gladsaxe Stadion, hvor AB holder til, er endt på tribunen på grund af stormen

Et skur er væltet ned over en bil i Odense

2 comments

    1. haha tak, det er fint at vide, men ville jeg stå og begive mig ud i regnestykket?? 🙂

      Jeg har efterfølgende fundet en “vejrlommeregner” på dmi.dk, hvor jeg kan omregne vindstyrken -her kan jeg også omregne Fahrenheit til Celcius. Begge dele tror jeg de færreste ville gøre, når de sidder og ser vejrudsigten, hører den i radioen på vej til arbejde o.s.v.

      Min pointe er jo netop, at vi ikke kan forholde os til vindstyrken, hvis ikke vi regner den om til km/t, så hvorfor ikke få den ind med ske fra starten af? 🙂

      Check vejrlommeregneren her: http://www.dmi.dk/vejr/tjenester/vejrlommeregner/

      Like

Skriv en kommentar