Tomt på kistebunden?

tom-kisteGår du og grubler over din økonomi, og ser det helt sort ud for dig (og evetuelt din familie)? -så stop en halv. Der er nemlig meget at vinde, ved at tage kontrol over dine tanker.

Det er dokumenteret, at økonomiske kvaler -eller rettere tanker som dvaler ved dem- nedsætter hjernens aktivitet/intelligens niveau. Se artikel her. Herved får man mindre overskud til at udføre sit arbejde, løse praktiske gøremål m.m. Kaos avler kaos. En negativ slipstrøm, som ville være svær at komme ud af.

Ifølge en artikel i Kristeligt Dagblad søger rekord mange familier om julehjælp i år. Stigningen er markant. Altså er du ikke alene om, at stå i denne situation. Men fortvivl ej, vejen ud af dette virvar af bekymringer og stress, ligger måske lige for.

Jeg har selv været der i år. Det tog hårdt på kræfterne, og jeg var lige ved at gå ned på det -indtil jeg stoppede op, og så lidt mere nøgternt på det. Indrømmet, jeg har også lyst til at shoppe amok -sikkert fordi jeg véd, at det ikke kan lade sig gøre lige nu. Derfor ville det være en sand befrielse at kaste sig ud i en vild shoppe dag (og den dag skal nok komme).

Det hele starter og ender oppe i hovedet. Ved at være et bevidst menneske.  Erkende hvordan jeg har det. Acceptere følelsen, og fokusere på alt det gode som jeg har! Stole på, at situationen kommer på rette køl, og føle mig rig igen, fik jeg hovedet ovenvande, og kunne igen trække vejret. Netop denne tilgang gør, at tingene normalt glider helt af sig selv. Store tænkere -som fx. Barbara Berger, her til lands- påviser, at det er universets lov, som sætter ind. (Følg evt. dette link, for at se eksempler på hendes bøger, samt finde gode råd og inspiration til hvordan du bryder tankestrømmen).

Når du igen kan trække vejret lidt, så tag tyren ved hornene, og søg efter løsninger.

Tænk praktisk og konstruktivt. Tag en snak med din bank, hvis du ligger i minus. De er ofte mere forstående end man går rundt og tror -fordi din samvittighed får dig til at føle dig skyldig med mere.  Alene det, at få fjernet skyldfølelsen, er en kæmpe lettelse.

Der er altså al mulig grund til, at nyde livet og fokusere på alt det gode, som vi har i vores liv -også når vi synes, at det er sværest!

Skriv et svar

