Alkohol kultur, retur?

Alkohol kultur, retur?

Ifølge artiklen, som ovenstående link forbinder til, er der sket et skred i den danske alkoholkultur, hvor indtaget af alkohol er dalet.

Dette er, set med mine øjne, ret gode nyheder! Jeg har i mange år boet i syden, og da jeg kom tilbage til Danmark, fik jeg et omvendt kulturchock! Jeg havde helt glemt i hvor udpræget grad, omgang og forbrug af alkohol er i Danmark. Især i mine forældres generation (årgang 1940 og 1950), og opefter -d.v.s. ned imod 1900´erne.

Jeg har vænnet mig til, at man kan nyde 1 glas vin til maden, og at man ikke behøver at sidde halvør henover aftensmaden, for at det har været en god middag. Jeg har lært, at nyde det 1 glas til måltiddet midt på dagen, hvor det eneste formål er, at det skal krydre ganen, for at give resten af maden det rette pift. At det ikke handler om alkohollen, men om smagen og smagens effekt.

Det er virkelig klædeligt, hvis det er ved at blive tendensen i de yngre generationer. For så vidt artiklen, er dét hvad jeg kan forstå af dens indledning (jeg har ikke betalt, for at læse hele artiklen).

Jeg hører selv til den generation, der kan huske fredagsøllen, der startede på arbejdet (ikke efter arbejde, på en beværtning -der er forskel). Jeg når lige, at have haft den oplevelse, fordi jeg har arbejdet, ved siden af skolen, siden jeg var 15-16 år.

Jeg hører til den generation, der gemte alkohol og øl i busken fredag efter skole. Så vi drak os stangerstive, på vej til ungdomsklubbens fester senere på aften (hvor alkohol ikke var tilladt).  Vi var 12-13 år gamle! :-/ Dengang var der ikke en lovregel for, hvor gammel man skulle være, for at købe alkohol.

Jeg kan huske en sommerdag i 1997, hvor jeg arbejdede fuldtid på tankstationen, efter at have fuldent mit studie. Øl og alkohol, var som følge af dengang nyere lov, aflåst indtil kl. 06 om morgenen. Før vagten startede, tænkte jeg, at det ville være et underligt tidspunkt at købe øl på, eftersom at det var mandag morgen. Jeg skulle blive klogere! Meget klogere endda. Køen til kassen var alenlang. Der blev købt morgenbrød til kaffen -plus øl og “kyllinger” i stride strømme! Hvis du ikke véd hvad en “kylling” er, skal du ikke fortvivle. Det gjorde jeg nemlig heller ikke før den morgenvagt 🙂 En “kylling” er de små snapseflasker.

Ovenstående scenarie var efter, at der blev indført forbud om alkohol på de danske arbejdspladser. I håndværkerfaget, havde (har?) alkohollen, så stærk en kulturel tilknytning, at den har haft svært ved at slippe sit tag.

Dengang -og den dag i dag- har det undret mig meget, at det netop var håndværkerne, som dagligt håndterer farlige maskiner og værktøj -i mange tilfælde på et stillads eller en tagryg- der var den store køberskare til de føromtalte flasker (øl og kyllinger). Jeg har indsigt nok til, at kunne se, at det “bare var en del af kulturen, og enten var du med slænget, eller udenfor”. En meget uhyggelig form for gruppepres -mest fordi den var (er?) usynlig, fordi det ikke var en udtalt eller nedskrevet regel. Den lå i luften. Uhyrre uhyggeligt, fordi mange mennesker, som følge af deres hverv, er blevet hevet ind i alkohollens skyggesider, og nu ikke kan slippe den, selv 40 år efter at de startede som arbejdsdreng. En pålagt alkoholisme -i større eller mindre omfang, alt efter den enkeltes krop, eller evne til at modstå alkohollen. Jeg ser dem sidde lige hernede i min baggård. Dag efter dag. Dejlige mennesker. Dårlig vane og levevis, som ikke vil slippe sit tag i dem.

Derfor glæder det mig meget, at læse, at der tilsyneladende er ved at ske et holdningsskred i den danske kultur, som følge af dels ingen alkohol på arbejdspladserne. At der tegner sig et billede af et moderat vin indtag ,når man f.eks. er på restaurent. Jeg ser ingen grund til at forbyde alkohol helt, men jeg ser meget positivt på en udvikling, hvor man får et sundt og moderat forhold til alkohol.

One comment

  1. Jeg har boet i mange år og bor stadig i udlandet – og kan meget godt genkende billedet du tegner – det er på sin vis lidt chokerende hvor traditionsbunden alkohol er i Danmark – oplever slet ikke den samme slags vanedrikkeri i de lande jeg har gæstet i længere eller kortere perioder – det skal siges at jeg selv nyder at drikke en god øl eller whiskey, men det er ikke en ‘vane’… 🙂 🙂

    Like

Skriv et svar

