Jobsøgning

Efter en tid som jobsøgende,  vil jeg gerne dele nogle af mine erfaringer. Lad mig først som sidst understrege at jeg er aktivt jobsøgende, og at jeg accepterer situationen. Det er også hvad jeg vil anbefale andre at gøre. Når det så er nævnt, må jeg indrømme at processen kan være både hård og drænende, hvorfor selvdisciplin er et must, og selvmedlidenhed er yt.

Min guideline er følgende:

  1. Håndter din jobsøgning professionelt, og gå systematisk til værks.
  2. Håndter eventuelle afslag på samme vis. D.v.s. professionelt. Tag det ikke personligt, og benyt gerne muligheden for at få et uddybende svar.
  3. Afsøg dine kompetence og interesse områder, og tænk ud ad boksen. Er der andre brancher og jobs, hvor du ville kunne benytte dine styrker, kompetencer og erfaringer?
  4. Udnyt situationen til at opkvalificere dig selv, og gå efter drømme jobbet. Kom ud af din komfort zone.
  5. Netværk-netværk-netværk! Vær åben for alle muligheder.
  6. Hold dig i form. God fysik giver lyst sind, og et hurtigere hoved.
  7. Accepter dine dårlige dage, hvor du mangler motivation og overblik. De kommer for alle. Riv dagen ud ad kalenderen, og gør noget godt for dig selv.
  8. Hold humøret og hovedet højt. Skam dig ikke over din situation, men vær ærlig omkring den. Både overfor dig selv, og din omverden.
  9. Se fremad. Lær af en eventuel fyring hvis du kan, men se fremad.
  10. Husk at vi arbejder for at leve, ikke omvendt. Dit job er ikke din identitet. Du er dig. Dit job er hvad du beskæftiger dig med -og forhåbentlig også din interesse og passion. Hvis ikke. Find ud af hvad din passion og interesse er i forbindelse med et job. Go for it!

Denne artikel giver også nogle hints og gode råd med på vejen. Tidligere kunne man godt forvente at få svar på alle sine henvendelser. Sådan er det ikke mere. http://www.business.dk/karriere/derfor-faar-du-ikke-svar-paa-din-jobansoegning

Skriv et svar

