Hvor går grænsen!?

Forleden havde jeg en samtale med en meget oprørt veninde. Hun havde kort tid forinden været til en sammenkomst med familie og venner, hvoraf der var nogle stykker som hun ikke havde set længe. I samme periode har min veninde født barn nr 2, og har nu tabt sig. Ikke alarmerende, og bestemt ikke sundhedsskadeligt. Irritationsmomentet var, at nogle tilsyneladende følte sig berettiget til at kommentere hendes nye figur med kommentarer som denne: “synes du ikke at du er blevet lidt (for) tynd?“.

Hendes spørgsmål til mig var, “kan man virkelig tillade sig det? Det syntes jeg egentlig ikke at man kan. Men hendes situation bragte os ud på en morsom odyssé, hvor vi hver især også fik os nogle gode grin.

Første stop på denne odyssé, var den forulempelse min veninde følte sig udsat for, og at hun pludselig stod og tumlede med dårlig samvittighed over at have fået en slank figur!  Jeg støttede hende ved at få hende til at indse at den tanke kunne hun godt droppe. Og jeg gav hende et godt råd om hvordan hun skulle fralægge sig den byrde at tro at hun skyldte en forklaring på spørgsmålet, for det mener jeg nemlig ikke at hun gør! Tippet var følgende sætning, som hun skulle sige til sig selv (over tid), så den langsomt men sikkert ville bevæge sig ned på et ubevidst plan: “Jeg skylder ikke nogen, nogen forklaring“. Dette er naturligvis ment for at hun skal forholde sig rolig, og samvittigheden ligeså, hvis der igen skulle være en anden der ville være lige så fræk at stille hende det samme spørgsmål.

Første stop på denne odyssé, var den forulempelse min veninde følte sig udsat for, og at hun pludselig stod og tumlede med dårlig samvittighed over at have fået en slank figur!

Vi kom til at snakke om hvorvidt man ville stille en ven det samme spørgsmål med omvendt fortegn. Altså, “synes du ikke at du er blevet lidt for tyk?” Alle ville vide hvor stødende det ville være, og vi kom frem til, at det gjorde man ikke. Hvorfor kan man så ikke forstå at det også føles provokerende, sårende, stødende og i dén grad grænseoverskridende, når man bliver spurgt om man nu ikke synes at man er blevet for tynd?!

Men lad os lige holde tanken et øjeblik. Lad os (her) give udfritteren svar på tiltale. Der er masser af muligheder for at give et totalt flabet og provokerende svar (for spørgsmålet er det også)! “Nej, det synes jeg ikke. Jeg har det helt perfekt med min krop. Men når nu du synes at du kan tillade dig at stille mig spørgsmålet, må det være fordi du også kan tåle at få det igen. Så synes du ærligt talt ikke at du selv er blevet for tyk“, eller “Er du sikker på at du vil høre mit svar? Vi kunne jo passende prøve at beregne vores BMI” eller “Man skal ikke kaste med sten, når man selv bor i et glashus“. Det viste sig nemlig at de personer som stillede min veninde spørgsmålet, faktisk selv var blevet overvægtige/noget mere end afroditte runde. Derfor kom vi frem til, at den som stillede spørgsmålet måske var den eneste som havde et problem med såvel min venindes, som sin egen vægt.

Afrundingsvis skal det nævnes at den omtalte veninde ikke har gjort andet end at droppe sodavand og slik; og desuden har travlt med at holde hus og familie 🙂 Men jeg mener, at selv hvis hun havde lagt sig i selen for at tabe sig, via træning, kostomlægning osv; så skylder hun stadig ikke nogen forklaring. Det må være hendes ret at bestemme om hun vil være slank eller buttet. Lad os lige få på det rene, at hendes BMI er på 21; og altså helt indenfor norm skalaen. Hendes kropsbygning er således, at selv når hun topper vægtmæssigt, så har hun de vildeste “kyllinge-stænger” og de træder naturligvis mere i karakter, når hun er slank. Selv siger hun, at hun føler sig vildt godt tilpas med sin vægt. Hvorfor skal hun så presses ud i en situation hvor hun ender op med at have dårlig samvittighed over at hun er blevet slank? Hvor går grænsen, og er vi slet ikke i stand til at se den længere?

Skriv et svar

